kairos

Ιδιοκτησία: Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ - για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης» ISSN: 2623-4386

* M. Th., εκπαιδευτικός, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. / M.Th. educational, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Έκδοση / Published:  Τόμος 5ος, Τεύχος 1ο [ Απρίλιος 2022 ] / Vol. V, Issue 1 [ April 2022 ]

Σελίδες / Pages:  118-136

Κατηγορία / Category:  Άρθρα (με διπλή κριτική αξιολόγηση) / Articles (peer-reviewed)

DOI: https://doi.org/10.30457/050120226

Πλήρες κείμενο / Full text:  PDF [ Downloads: 168 ]

CrossRef:  0

 

Περίληψη:
Το έναυσμα για την εκπόνηση του παρόντος άρθρου ήταν η επιθυμία διερεύνησης και κατανόησης του κλίματος και της πολεμικής σε βάρος της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 1964 και του βασικού εμπνευστή της Ευάγγελου Παπανούτσου, με τη αξιοποίηση ιστορικών πηγών της εκπαίδευσης διαφορετικών από τις αντίστοιχες-αποκλειστικά ιστοριογραφικού προσανατολισμού. Επιλέχθηκαν οι επιστολές των αναγνωστών των πολιτικών εφημερίδων της εποχής, οι οποίες σχολίαζαν τις θρησκευτικές πεποιθήσεις του τότε γενικού γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, ο οποίος προώθησε κατά τη διάρκεια της θητείας του και τη μεταρρύθμιση του μαθήματος των θρησκευτικών στη Μέση Εκπαίδευση. Η έρευνα ενός τέτοιου υλικού συνιστά την πρώτη απόπειρα αξιοποίησης μια τέτοιας μαρτυρίας για την κατανόηση της πολεμικής ή της υποστήριξης που δέχθηκε το συγκεκριμένο πρόσωπο. Από την ανάλυση προέκυψε η κυριαρχία μη εκπαιδευτικών, παιδαγωγικών, φιλοσοφικών ή θεολογικών κριτηρίων στην αποτίμηση της προσωπικότητας του Παπανούτσου, αλλά ενός ιδεολογικά φορτισμένου λόγου και από τις δύο πλευρές. Η ανάλυση των επιστολών δίνει την ευκαιρία σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (εκπαιδευτικούς, κοινή γνώμη, MME, εξουσία) για πληρέστερη επίγνωση των παραγόντων που καθορίζουν την πρόσληψη των εκπαιδευτικών σχεδιασμών και την υπέρβαση των αντιστάσεων σε αυτούς.

Abstract:
The impetus for the elaboration of this article was the desire to explore and understand the climate and the war at the expense of the educational reform of 1964 and the main inspirer of Evangelos Papanoutsos by utilizing historical sources of education different from the corresponding-exclusively historiographical orientation. For this purpose, the letters of the readers of the political newspapers of the time were selected, which commented on the religious beliefs of the Secretary General of the Ministry of Education, which he promoted during his tenure, and the reform of the subject of religion in secondary education. The examination of the letters of the readers of the newspapers constitutes the first attempt to use such testimony for the understanding of the war or the support received by this person. As a basic condition from the analysis of the data emerges the dominance of non-educational, pedagogical, philosophical or theological criteria in the evaluation of Papanoutsos personality, but of an ideologically charged discourse from both sides. The analysis of the letters gives the opportunity to all to those who are interested (teachers, public opinion, mass media, authorities) for a more complete awareness of the factors that determine the recruitment of educational plans and the overcoming of resistance to them.

 

Λέξεις κλειδιά:
εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, θρησκευτικές πεποιθήσεις, ιδεολογία, επιστολές αναγνωστών

Key words:
Educational reform, religious beliefs, ideology, letters from readers

 

Βιβλιογραφική αναφορά / Reference:
Φύλλας, Μ. Γ. (2022). Οι θρησκευτικές πεποιθήσεις του Ευάγγελου Παπανούτσου μέσα από τις στήλες των αναγνωστών των πολιτικών εφημερίδων στην περίοδο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 1964. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση/Greek Journal of Religious Education, 5(1), 118-136. DOI: 10.30457/050120226

 

 

Εμφανίσεις / Hits:  620