kairos

Published by KAIROS - Greek Theological Association for the improvement of the Religious Education ISSN: 2623-4386

*Θεολόγος, Μεταπτυχιακός Φοιτητής Θεολογίας ΕΚΠΑ, απόφοιτος Hartford Seminary (CT, USA) / *National and Kapodistrian University of Athens, Hartford Seminary (CT, USA)

 

Έκδοση / Published:  Τόμος 2ος, Τεύχος 1ο [ Απρίλιος 2019 ] / Vol. IΙ, Issue 1 [ April 2019 ]

Σελίδες / Pages:  87-102

Κατηγορία / Category:  Άρθρο με διπλή κριτική αξιολόγηση / Peer-reviewed article

DOI:  http://doi.org/10.30457/30420196

Πλήρες κείμενο / Full text:   PDF [ Downloads: 618 ]

CrossRef:  0

 

 

Περίληψη

Η θρησκευτικότητα αποτελεί αντικείμενο έρευνας για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση (ΘΕ) ήδη από τη δεκαετία του ‘70, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει απασχολήσει και την ελληνική ΘΕ. Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι να αναδειχτούν αφενός οι παράγοντες ανάπτυξης της θρησκευτικότητας και των στάσεων απέναντι στη θρησκεία και αφετέρου οι κατάλληλοι τρόποι μέτρησής τους. Για το σκοπό αυτό μελετήθηκαν η θρησκευτικότητα και το πλαίσιο, το οποίο τη διαμορφώνει στην παιδική και εφηβική ηλικία, με ιδιαίτερη αναφορά στο ερευνητικό έργο του Leslie Francis, ο οποίος είναι ο πρωτοπόρος στη μέτρηση των στάσεων απέναντι στη θρησκεία. Τα αποτελέσματα των ερευνών υποδεικνύουν ότι η διαμόρφωση της θρησκευτικότητας και των στάσεων απέναντι σε ζητήματα, όπως η θρησκεία, το Μάθημα των Θρησκευτικών (ΜτΘ), και η θρησκευτική ετερότητα σχετίζονται κυρίως με την επιρροή του οικογενειακού και θρησκευτικού περιβάλλοντος και ελάχιστα με τη ΘΕ. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει τον ρόλο του ΜτΘ ως μάθημα θρησκευτικού γραμματισμού και αναδεικνύει την αξία των κλιμάκων μέτρησης στη θρησκευτική έρευνα. Επιπλέον, η μελέτη των αποτελεσμάτων οδηγεί σε χρήσιμες προτάσεις όσον αφορά στη ΘΕ στο ελληνικό σχολείο, ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη την έλλειψη σχετικής έρευνας και βιβλιογραφίας.

Λέξεις κλειδιά

Κλίμακες μέτρησης, θρησκευτικότητα, στάσεις, Θρησκευτική Εκπαίδευση

  

Abstract

Religiosity has been the subject of research in Religious Education (RE) since the 1970s, and in recent years it has occupied the interest of RE in Greece. The purpose of this article is to highlight both the factors contributing to religious development and attitudes towards religion and, on the other hand, the appropriate ways of measuring them. For this purpose, religiosity and the context that shapes it in childhood and adolescence have been studied, with particular reference to the research work of Leslie Francis, who is the pioneer in the measurement of attitudes towards religion. The results of research suggest that the formation of religiosity and attitudes towards issues such as religion, RE, and religious diversity are mainly related to the influence of the family and religious environment and little to RE. This confirms the role of RE as a literacy subject and highlights the value of measurement scales in religious research. In addition, the study of results leads to useful suggestions regarding RE in Greek school, especially if one takes into account the lack of relevant research and literature.

Keywords

Scales of measurement, religiosity, attitudes, Religious Education (RE)

   

Βιβλιογραφική αναφορά

Ναζάρ, Ν-Π. (2019). Η κλίμακα μέτρησης των στάσεων προς τη θρησκεία του Leslie Francis και η αξιοποίησή της στην ελληνική Θρησκευτική Εκπαίδευση / Leslie Francis’ scale of attitudes towards religion and its utilization in Greek Religious Education. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση / Greek Journal of Religious Education, 2(1), 87-102, DOI: 10.30457/30420196

Εμφανίσεις / Hits:  2243