kairos

Ιδιοκτησία: Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ - για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης» ISSN: 2623-4386

*Εκπαιδευτικός Θεολόγος και Φιλόλογος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ΜΔΕ/Επιστήμες της Αγωγής και Θρησκευτική Εκπαίδευση, ΕΚΠΑ, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
 

Έκδοση / Published: Τόμος 6ος, Τεύχος 1ο [ Οκτώβριος 2023 ] / Vol. VI, Issue 1 [ October 2023 ]

Σελίδες / Pages: 88-108

Κατηγορία / Category: Άρθρα (με διπλή κριτική αξιολόγηση) / Articles (peer-reviewed)

DOI: https://doi.org/10.30457/0601235

Πλήρες κείμενο / Full text: PDF

CrossRef:  0

Περίληψη:

Το παρόν άρθρο παρουσιάζει τις αντιλήψεις των θεολόγων στην Ελλάδα για την επαγγελματική ταυτότητά τους και τον τύπο/διδακτική της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης (ΘΕ), σήμερα (2021) σε σύγκριση με την έρευνα των Αλ. Σταυρόπουλου και Στ. Κουμαρόπουλου, που έγινε το 1997. H έρευνα πραγματοποιήθηκε το 2021 και σε 302 θεολόγους-εκπαιδευτικούς. Διενεργήθηκε μέσω ερωτηματολογίου, με ερωτήσεις κλειστού τύπου (Likert) και η ανάλυση των δεδομένων έγινε με το στατιστικό εργαλείο SPSS Statistics 20. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν ότι οι θεολόγοι-εκπαιδευτικοί, στην πλειοψηφία τους, θεωρούν ότι στο σχολείο έχουν επιστημονικό, παιδαγωγικό και κοινωνικό ρόλο, ενώ παλαιότερα τον προσδιόριζαν ως πνευματικό, κατηχητικό και κοινωνικό. Ακόμη φαίνεται ότι υπηρετούν ένα διαλογικό μάθημα, διδάσκουν στην πλειονότητά τους τις θρησκείες του κόσμου και ακολουθούν το ομολογιακό μάθημα, διδάσκουν την Ορθόδοξη Χριστιανική Διδασκαλία και άλλες θρησκείες. Η επιλογή τους αυτή σχετίζεται με την ηλικία, αφού όσο πιο κοντά είναι κάποιος στη μέση ηλικία (40-50) επιλέγει να ακολουθήσει τον ομολογιακό τύπο. Παρ’ όλους τους περιορισμούς του δείγματος και της έλλειψης στατιστικής αξιοπιστίας της έρευνας του 1997, τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τη σημασία που έχει η προσωπική θεωρία στην εκπαιδευτική πράξη και στην εφαρμογή κάθε νέου εκπαιδευτικού μέτρου, αλλά και την αλλαγή της αυτοεικόνας των θεολόγων-εκπαιδευτικών τα τελευταία τριάντα χρόνια.

Λέξεις κλειδιά:

Θεολόγος, Θρησκευτική Εκπαίδευση, Προσωπική Θεωρία, Επαγγελματικός αυτοπροσδιορισμός, Κοινωνικός ρόλος

Abstract:

This paper examines the perspectives of Greek theologians regarding their professional identity and the pedagogical approach of Religious Education (RE) in the present day (2021), drawing comparisons with the research conducted by Al. Stavropoulou and St. Koumaropoulou in 1997. The study was conducted in the year 2021, with a sample of 302 theologians-educators. The study employed a questionnaire as the primary data collection instrument, utilising closed-ended questions of the Likert scale type. The obtained data was subsequently analysed using the statistical software SPSS Statistics 20. The findings of the study indicate that a significant proportion of theologians-educators saw their function in schools to encompass scientific, pedagogical, and social dimensions. This is a departure from the past understanding of their role, which primarily emphasised spiritual, catechetical, and social aspects. The instructional approach employed appears to be dialogical in nature, encompassing the teaching of world religions. They declare that they follow the confessional type of the RE encompassing the instruction of Orthodox Christian Dogma as well as other religious traditions. The decision made by individuals is influenced by their age, as individuals who are closer to middle age (between 40 and 50) tend to opt for the confessional type. Notwithstanding the constraints imposed by the sample size and the absence of statistical robustness in the 1997 survey, the findings underpin the significance of personal theory in the realm of educational practice and the adoption of novel educational approaches. Additionally, they shed light on the evolution of self-perceptions among theologian-educators over the past three decades.

Key words:

Theologian, Religious Education, Personal Theory, professional self-determination, Social role

Βιβλιογραφική αναφορά/Reference:

Κορναράκη, Ε. (2023). Οι αντιλήψεις των Θεολόγων-Εκπαιδευτικών για τον ρόλο τους στο Σχολείο / The perceptions of Religious Education Teachers regarding their role in School. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση/Greek Journal of Religious Education, 6(1), 88-108. DOI: 10.30457/0601235

Σύνδεσμος/link: https://doi.org/10.30457/0601235

Εμφανίσεις / Hits:  630