* εκπαιδευτικός θεολόγος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, κάτοχος Μετ. Διπλώματος Θεολογίας/Επιστήμες της Αγωγής και Θρησκευτική Εκπαίδευση, ΕΚΠΑ /
teacher of theology in Secondary Education, Bachelor degree in Orthodox theology/Education Sciences and Religious Education, NKUA, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Έκδοση / Published: Τόμος 1ος, Τεύχος 1ο [ Οκτώβριος 2018 ] / Vol. I, Issue 1 [ October 2018 ]
Σελίδες / Pages: 41-62
Κατηγορία / Category: Άρθρο με διπλή κριτική αξιολόγηση / Peer-reviewed article
DOI: http://doi.org/10.30457/031020184
Πλήρες κείμενο / Full text: PDF [ Downloads: 629 ]
CrossRef: 0
Περίληψη
Το άρθρο αναφέρεται στον ρόλο που καλείται να διαδραματίσει ο διαθρησκειακός διάλογος στον χώρο της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης. Περιλαμβάνει επισκόπηση των σημαντικότερων διεθνών κειμένων και ερευνητικών εφαρμογών, και παρουσιάζει μια εμπειρική εκπαιδευτική έρευνα που διερευνά την αποτελεσματικότητα του διδακτικού διαθρησκειακού διαλόγου σε συνθήκες μικτής θρησκευτικά τάξης. Η έρευνα εφαρμόστηκε ως μελέτη περίπτωσης σε βάθος ενός χρόνου, στη διάρκεια δύο σχολικών χρόνων, 2016-17 και 2017-18, σε ένα λυκειακό τμήμα σχολείου της Αθήνας, το μοναδικό τμήμα του σχολείου στο οποίο φοιτούσαν χριστιανοί και μουσουλμάνοι μαθητές. Για την ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν ποσοτικά αλλά και ποιοτικά μεθοδολογικά εργαλεία, και αξιοποιήθηκε η συνεργασία ανεξάρτητων κριτών. Τα ερευνητικά ευρήματα ανέδειξαν τον πολλαπλό ρόλο του σχολικού διαθρησκειακού διαλόγου ως προς τη διδακτική αποτελεσματικότητα που αυτός έχει σε επίπεδο γνώσεων, δεξιοτήτων επικοινωνίας και διαλόγου, αλλά και στάσεων απέναντι στη θρησκευτική ετερότητα. Ταυτόχρονα, διαφάνηκε η δυνατότητα αποτελεσματικής εφαρμογής διαλογικών πρακτικών για τη διδασκαλία των θρησκειών στον χώρο της ελληνικής Θρησκευτικής Εκπαίδευσης, όταν ακολουθούνται οι σχετικές συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, κάτι που ενθαρρύνει την εκπόνηση αντίστοιχων ερευνητικών πρωτοβουλιών.
Λέξεις κλειδιά
Διαθρησκειακός διάλογος, θρησκευτική ετερότητα, έρευνα, διδακτική αποτελεσματικότητα
Abstract
The article refers to the role of interfaith dialogue in the field of Religious Education. It includes an overview of the most important international texts and research applications, and presents an empirical educational research that explores the effectiveness of interfaith dialogue in mixed religious classrooms. The research was conducted as a case study during two school years 2016-17, 2017-18, in a high school in Athens, in a classroom of Christian and Muslim students. Quantitative and qualitative methodological tools were used to analyze the research data, and the collaboration of independent judges was used. The research findings have highlighted the multiple role of interfaith dialogue in the educational effectiveness in terms of knowledge, communication and dialogue skills, and attitudes towards religious diversity. At the same time, the possibility of effective implementation of dialogue in teaching religions in Religious Education was revealed, following the relevant recommendations of the Council of Europe, which encourage the development of such a research initiatives.
Keywords
Interreligious dialogue, religious diversity, research, teaching effectiveness
Βιβλιογραφική αναφορά / Reference:
Παπαϊωάννου, Μ. (2018). Μπορεί να είναι αποτελεσματικός ο διδακτικός διαθρησκειακός διάλογος στο Μάθημα των Θρησκευτικών; Μία εμπειρική έρευνα. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση/Greek Journal of Religious Education, 1(1), 41-62.
Εμφανίσεις / Hits: 2712